Autoverkoop stijgt in Nederland

Autoverkoop stijgt in Nederland

Autoverkoop stijgt in NederlandJuli 2015 was een prima maand voor de automarkt in Nederland. In vergelijking met juli 2014 werden er 14 procent meer auto’s verkocht. In cijfers uitgedrukt betekent dit dat er in de afgelopen maand 33.913 nieuwe personenwagens werden verkocht. BOVAG en RAI Vereniging, die de cijfers bekend maakten, verwachten dat er in totaal 400.000 wagens verkocht zullen worden over heel 2015.

Vooral zakelijke auto’s

Een stijging met 14 procent van de autoverkoop, er lijkt dus geen vuiltje aan de lucht. Toch is er wel het één en ander op de cijfers aan te merken als we wat beter kijken. Zo blijkt vooral het aantal auto’s dat voor zakelijk gebruik wordt aangeschaft te zijn gestegen. Auto’s voor particulier gebruik werden juist minder aangeschaft. BOVAG heeft wel een idee hoe dit komt: volgens een woordvoerder van BOVAG heeft het grote aantal verkochte auto’s waarschijnlijk te maken met een belastingtechnische wijziging waar zakelijke rijders mee te maken gaan krijgen. Vanaf 1 januari 2016 gelden er namelijk nieuwe regels voor fiscale bijtelling van zakelijke auto’s. Wagens die nog in 2015 worden aangeschaft vallen nog onder de oude, gunstigere, regels.

Populairste modellen

Van alle nieuwe auto’s die gekocht zijn in de maand juli zijn natuurlijk de gegevens verzameld, en dit geeft een mooi overzicht van de merken die op dit moment populair zijn. wat dat betreft doet Volkswagen het bijzonder goed met een marktaandeel van 13,8 procent. Peugeot en Renault (respectievelijk 8,7 en 7,3 procent) doen het ook erg goed. Het laatste merk profiteert met name van de populariteit van de Clio, waarvan er in juli 2015 1364 zijn verkocht.

Consumentenmarkt blijft achter

Het aantal nieuwe auto’s dat door consumenten wordt aangeschaft valt een beetje tegen. Op het eerste gezicht vreemd, want het consumentenvertrouwen trekt de laatste tijd juist weer aan. Dat doet overigens ook de huizenmarkt, en daar zit hem mogelijk de kneep: in plaats van te investeren in een nieuwe auto blijken veel consumenten liever te investeren in een woning of een verbouwing. Occasions zijn namelijk juist wel erg populair.

Kansen voor jongeren

Dat de markt voor nieuwe particuliere auto’s iets achterblijf terwijl de markt voor occasions aantrekt kan een voordeel betekenen voor jongeren die als eerste auto een tweedehands exemplaar willen aanschaffen. Veel auto’s verwisselen van eigenaar, er is namelijk een stijging van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Omdat deze markt in beweging is zijn er veel interessante mogelijkheden om een kwalitatief goede, niet te dure, tweedehands auto aan te schaffen.

Autoverkoop stijgt in Nederland
Recensie
Related Posts
Lees vorig bericht:
Toename van ‘deelauto’ voor vakantietrip

Ondanks het feit dat vliegen tegenwoordig vrijwel niets meer kost blijkt de auto voor veel Nederlanders nog steeds het meest...

Sluiten