‘Black box’ in auto moet verzekeringsfraude tegengaan

‘Black box’ in auto moet verzekeringsfraude tegengaan

In de strijd tegen verzekeringsfraude stellen autoverzekeraars een nieuw middel voor. Iedere auto zou moeten worden uitgerust met een zwarte doos. Die zwarte doos zou cruciale informatie op moeten slaan van wat er zoal gebeurt in de laatste seconden voordat er een ongeval plaatsvindt. Zwarte dozen kennen we nu vooral van onderzoeken naar vliegtuigcrashes waarbij de gegevens uit de zwarte doos (die in dit geval overigens meestal oranje is) onmisbaar is voor de onderzoekers om de oorzaak van een crash vast te kunnen stellen. Dat verzekeringsmaatschappijen dit wel erg interessant vinden is logisch. Wanneer er verifieerbare data is kan de schade eenvoudiger worden afgewikkeld, is er minder gesteggel over de schuldvraag en kan er minder eenvoudig gesjoemeld worden met (valse) schadeaangiftes.

Politie vindt het ook een goed idee

Verzekeraars in de strijd tegen fraude staan te springen om een black box, zoveel is duidelijk. Toch zien niet alleen de verzekeraars het idee zitten om een zwarte doos in de auto verplicht te stellen. Ook de politie stelt dat een dergelijke registratie van belangrijke data zeer behulpzaam kan zijn. De data kan inzicht geven in de vraag waarom het misging tijdens een (ernstig) ongeval. Wel wijst de politie erop dat alleen de data nooit zal bepalen of iemand schuldig is. Daarvoor zijn meer aanwijzingen nodig.

De privacy van de automobilist

Stel dat een zwarte doos (officieel Event Datarecorder, of EDR) verplicht gesteld wordt dan heeft dit natuurlijk wel enkele gevolgen op het gebied van privacy. Want is het de bedoeling dat verzekeraars exact op de hoogte zijn van het weggedrag van hun polishouders? Zelf zeggen de verzekeraars dat dit niet hun bedoeling is. Is er sprake van een ongeval dan zou de datarecorder door de politie moeten worden uitgelezen door de politie aangezien dit een onafhankelijke partij is. Bovendien is het met het privacyvraagstuk in het achterhoofd belangrijk om te weten dat de EDR steeds alleen de laatste 8 seconden opslaat wanneer de auto rijdt. De “vorige stukjes” stukjes data worden automatisch gewist. Zo kan er alleen naar de laatste 8 seconden gekeken worden voordat het ongeluk plaatsvond.

Ook Europese Commissie bekijkt EDR

Niet alleen in Nederland wordt er momenteel gesproken over het mogelijk verplicht stellen van de EDR. Op Europees niveau gebeurt dit ook door de Europese Commissie. Er worden door de Commissie een groot aantal maatregelen bekeken om het verkeer veiliger te maken. Deze maatregelen zijn nog niet definitief vastgesteld, maar voor de introductie van de “Crash Event Data Recorder is een voorlopige introductiedatum van 1 september 2020 voorgesteld. Ook de verplichting van een autonoom remsysteem, een systeem dat de bestuurder en passagiers waarschuwt wanneer de gordels niet worden gebruikt en een doorlopende monitoring van de bandenspanning worden als mogelijke opties genoemd om het verkeer veiliger te maken. Ook die opties hebben een voorgestelde introductiedatum van 1 september 2020.

‘Black box’ in auto moet verzekeringsfraude tegengaan
Recensie
Related Posts
Lees vorig bericht:
Zelfrijdende auto’s: Verzekeraars willen met minister in gesprek

Dat het echt alleen nog maar een kwestie van tijd is voordat zelfrijdende auto’s in Nederland structureel de weg op...

Sluiten