Gedrag van toeristen beïnvloedt polisvoorwaarden van de reisverzekering

Gedrag van toeristen beïnvloedt polisvoorwaarden van de reisverzekering

Gedrag van toeristen beïnvloedt polisvoorwaarden van de reisverzekeringVerzekeringen kennen we al sinds jaar en dag. Voor de meeste mensen is het dan ook volstrekt vanzelfsprekend om op allerlei vlakken een verzekering af te sluiten. Zo ontstaat er met name in de piekperiodes (vooral vlak voor de zomervakantie) een enorme run op reisverzekeringen. Ook steeds meer jongeren beseffen dat het wel zo fijn is om goed verzekerd op reis te gaan, dus het percentage jonge vakantiegangers en (wereld)reizigers dat een reisverzekering afsluit stijgt enorm. Dat merken ook de aanbieders van reisverzekeringen. Jongeren worden een steeds belangrijkere doelgroep. En omdat verzekeringsmaatschappijen nu eenmaal geld moeten verdienen wordt er ook de wensen van jongeren voor de maatschappijen steeds belangrijker. Want wanneer je als verzekeraar een jongere een reisverzekering met een passende polis kunt aanbieden is de kans groot dat hij klant bij je wordt.

Klantenbinding door passende reisverzekering

Wat dat betreft is er onlangs een erg interessant onderzoek gepubliceerd. Webloyalty, een organisatie gespecialiseerd in klantenbinding heeft namelijk samen met GFK (een grote organisatie gespecialiseerd in marktonderzoek) gekeken hoe reisorganisaties klanten aan zich kunnen blijven binden. Naast deze informatie kwam er ook een interessant beeld met betrekking tot reisverzekeringen uit dit onderzoek naar voren. Daar gaat de markt op reageren: en jij als reiziger gaat daarvan profiteren!

Jongeren zijn LEC’s

Uit het rapport worden trends gedistilleerd waar de reisorganisaties én de verzekeringsmaatschappijen rekening mee moeten houden. Dat doen de onderzoekers door gebruik te maken van een interessant concept. LEC’s, oftewel Leading Edge Consumers. Dit is een bepaald type consument dat open staat voor verandering en vernieuwing. Veranderingen die de wat meer behoudende consument in de loopt van de tijd over zal nemen. Vaak zijn die LEC’s jongeren. En dat betekent dat verzekeringsmaatschappijen bij het aanbieden van reisverzekeringen geneigd zijn om de wensen van specifiek jongere reizigers bijzonder serieus te nemen.

Wat wil de jongere?

Maar wat is nu eigenlijk één van die veranderingen die jongeren graag doorgevoerd willen zien in de polisvoorwaarden van een reisverzekering? Ook daar geeft het onderzoek van GFK en Webloyalty een antwoord op. Zo bestaat er duidelijk de behoefte om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheid van een zogenaamde “schaduwboeking”. Dat houdt in dat de verzekering de mogelijkheid biedt om kosteloos een alternatieve (vooraf aangegeven) bestemming te kiezen wanneer er op de originele locatie sprake is van natuurrampen, terrorisme of andere dreigingen. Dat reisverzekeraars deze wens binnenkort in de polisvoorwaarden van een reisverzekering zullen gaan implementeren lijkt eigenlijk een zekerheid. Overigens valt tegelijkertijd op dat met name jongeren (de LEC’s dus) niet heel bang lijken te zijn voor (terroristische) dreigingen. Wanneer er een aanslag plaats heeft gevonden in de buurt van hun vakantiebestemming is dat voor hen niet per definitie reden om een geplande reis af te blazen.

Gedrag van toeristen beïnvloedt polisvoorwaarden van de reisverzekering
Recensie
Related Posts
Lees vorig bericht:
ANWB-autoverzekering met kans op forse korting

Nieuwsberichten over kastjes in de auto die het rijgedrag van de bestuurder monitoren doen al een tijdje de ronde. Ook...

Sluiten