Goedkope autoverzekering dankzij Facebook? Mark Zuckerberg zegt nee!

Goedkope autoverzekering dankzij Facebook? Mark Zuckerberg zegt nee!

Als jonge autobestuurder wordt je er zo langzamerhand wel een beetje zat van. Wanneer je (voor het eerst) een autoverzekering af wilt sluiten betaal je een premie die zo hoog is dat je er spontaan buikpijn van krijgt. En dat alleen maar omdat jonge automobilisten bekend staan als wegpiraten. Of jij je keurig gedraagt op de weg doet voor veel verzekeraars helemaal niet ter zake. Beginnend bestuurder = risicogroep, zo denken de meeste verzekeraars. Toch leek er vrij recent een interessante mogelijkheid te ontstaan. In Groot-Brittannië althans.

Goedkope autoverzekering dankzij Facebook? Mark Zuckerberg zegt nee!Daar kwam een verzekeraar met het idee om op basis van gegevens die op Facebook gedeeld worden de hoogte van de premie te gaan bepalen. De autoverzekering die volgens dit concept moest gaan werken zou speciaal gericht worden op jonge bestuurders. Volgens de verzekeraar in kwestie (Admiral) is het mogelijk om op basis van berichten op Facebook een inschatting te maken van iemands persoonlijkheid. Het achterliggende idee van de verzekeraar was dat persoonlijkheid ook iets zegt over het rijgedrag van die persoon. Kort door de bocht: agressief op Facebook = agressief in het verkeer.

Gegevens delen een probleem?

Of de houding van iemand op Facebook inderdaad iets zegt over de manier waarop iemand achter het stuur zit is natuurlijk maar de vraag. De Britse verzekeraar Admiral denkt in elk geval van wel. Hoe dan ook, een veel interessantere vraag is misschien wel of jongeren überhaupt bereid zijn om gegevens op social media te delen met een autoverzekeraar in ruil voor een lagere premie voor hun autoverzekering. Nou is daar wel het één en ander over te zeggen. Accountantskantoor Deloitte heeft onderzoek gedaan naar het delen van (online) informatie met verzekeraars. In het onderzoek gaf 30 procent van de ondervraagden aan dat er ongeveer 70 procent kans was dat ze (mits dat korting oplevert) informatie willen delen met een autoverzekeraar. Aangezien jongeren op social media wat openhartiger zijn dan de meeste volwassenen ligt het percentage onder beginnende automobilisten waarschijnlijk hoger.

Goed idee toch, Mark?

Het lijkt er dus op dat jongeren (tenminste een behoorlijk aantal) bereid zijn informatie via Facebook met een verzekeraar te delen. Uiteraard in de hoop dat ze een interessant aanbod voor een goedkope autoverzekering krijgen. En op het moment dat een Engelse verzekeringsmaatschappij met een dergelijk idee komt is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat dit type verzekering ook in Nederland ook wordt aangeboden. Klinkt op zich best goed voor jonge, beginnende bestuurders natuurlijk. Helaas denkt Mark Zuckerberg van Facebook daar anders over. Het idee van verzekeraar Admiral werd met een beroep op de privacyverklaring van de social-mediagigant door Facebook naar de prullenbak verwezen.

Goedkope autoverzekering dankzij Facebook? Mark Zuckerberg zegt nee!
Recensie
Related Posts
Lees vorig bericht:
Abortusarts: ‘Anticonceptie moet volledig vergoed worden’

Bij veel medische behandelingen is geld een belangrijk punt. Eigenlijk bij elke behandeling, want zorg is nu eenmaal niet gratis....

Sluiten