Jonge vrouwen schaffen vaker een auto aan

Jonge vrouwen schaffen vaker een auto aan

Jonge vrouwen schaffen vaker een auto aanTrendwatchers geven vaak een interessante visie op de (nabije) toekomst. Dat deze types er echter ook wel eens naast zitten zien we maar weer eens als we kijken naar het aanschaffen van een eigen auto door jongeren. Toegegeven, er leek inderdaad een trend te zijn die er op wees dat steeds minder jongeren een eigen auto aanschaften, maar volgens de laatste cijfers is dit niet langer meer het geval. Op z’n minst kunnen we dus spreken van een voorzichtige trendbreuk.

Het beeld in Europa

Kijken we naar heel Europa dan is er nog steeds sprake van een daling in autobezit onder jongeren. In de leeftijdscategorie 18 tot en met 25 jaar daalt het aantal autobezitters en het bekende weekblad The Economist wist daar wel een aantal redenen voor aan te geven. Zo halen jongeren steeds later hun rijbewijs. Dit gegeven zorgt natuurlijk voor een dip in het aantal jongeren dat een auto heeft. Ook de brandstofprijzen die stijgen (over een langere termijn gerekend) zijn een reden dat jongeren minder snel een auto aanschaffen.

Het beeld in Nederland

Nederland doet het natuurlijk altijd graag een beetje anders dan de rest van Europa. Ook op het punt van het aanschaffen van een auto door een jonge bestuurder wijken we af. In de afgelopen jaren schaften namelijk steeds meer Nederlandse jongeren tussen de 18 en 25 jaar een auto aan. Alleen in 2011 zat er even een kink in de kabel.

Opvallend aandeel van de dames

Dat het aantal jongeren met een auto in Nederland blijft stijgen hebben we vrijwel geheel te danken aan het aandeel van jonge vrouwen in de verkoopcijfers. Procentueel steeg het aantal jonge vrouwen met een auto namelijk naar 13,6 procent terwijl dit percentage in 2009 nog 12,4 procent bedroeg. Vergelijken we dit met jonge mannen dan zien we dat het percentage voor hen al een aantal jaar vrij stabiel is. Van 2009 tot medio 2015 bevond dit percentage zich namelijk consequent rond de 20 procent.

Reden van de stijging

De al eerder genoemde dip in de verkoop in 2011 kunnen we gerust op het conto van de economische crisis schrijven. Sindsdien stijgt het consumentenvertrouwen echter weer, en een gevolg daarvan is dat jongeren weer geneigd zijn om grotere uitgaven te doen. Daar komt bij dat de jeugdwerkeloosheid afneemt, zodat meer jongeren de (financiële) toekomst rooskleurig inzien. Het feit dat steeds meer jonge vrouwen een auto aanschaffen heeft er mee te maken dat steeds meer meiden ervoor kiezen om carrière te maken.

Jonge vrouwen schaffen vaker een auto aan
3.3 (66.67%) 3 recensies
Related Posts
Lees vorig bericht:
Verandering bonus-malusregeling vaak ongunstig

Vanaf 2016 veranderen de regels met betrekking tot de bonus-malusregeling. Op dat moment wordt er door alle verzekeraars namelijk gebruik...

Sluiten