Laat je rijgedrag de hoogte van je premie bepalen

Laat je rijgedrag de hoogte van je premie bepalen

Jonge bestuurder en het rijgedragDat jongeren meestal een hogere premie moeten betalen dan mensen die al jaren hun rijbewijs hebben is een bekend gegeven. Jongeren worden door de meeste verzekeraars gezien als een risicogroep; ze hebben weinig rijervaring, rijden vaak nog al “sportief” en veroorzaken relatief vaak een ongeval of (eenzijdige) schade. De manier voor verzekeraars om hier op te reageren is met het eisen van een hoge premie om dit risico te dekken.

Niet elke jongere rijdt op dezelfde manier
Hoewel de statistieken aangeven dat jonge bestuurders een risicogroep vormen met betrekking tot schade, kan je natuurlijk niet alle beginnende bestuurders over één kam scheren. Sommige jongeren gedragen zich inderdaad als wegpiraten op het moment dat ze het roze papiertje in hun bezit hebben, een minstens even grote groep gedraagt zich echter keurig en houdt goed rekening met het feit dat je met minder rijervaring extra goed moet opletten. Het is daarom best vreemd dat elke jongere geconfronteerd wordt met een hoge premie.

Verzekeren op basis van je gedrag, niet van je leeftijd

Een aantal verzekeraars zijn sinds kort tot de conclusie gekomen dat leeftijd en risico niet altijd samenhangen. Daarom zijn er onlangs proeven gestart met “tracking & tracing”. Dit houdt in dat door middel van een kastje het rijgedrag van de (jonge) bestuurder wordt geregistreerd. Als de bestuurder zich aan de maximum snelheid houdt is er niets aan de hand, wordt de maximumsnelheid echter overschreden dan wordt er een melding naar de verzekeraar gestuurd. De snelheidsovertreding heeft dan als consequentie dat er een verhoging van de premie aan de bestuurder wordt doorberekend. Omdat dit systeem uitgaat van het principe straffen en belonen kan de premie ook weer naar beneden worden bijgesteld als er een maand zonder snelheidsovertreding is gereden.

Tracking & Tracing via je mobiele telefoon

Naast het tracking & tracing-kastje wordt er momenteel ook geëxperimenteerd met andere manieren waarop het rijgedrag van bestuurders kan worden gevolgd. Een van de meest logische manieren hiervoor lijkt het gebruiken van de data die via mobiele telefoons kan worden opgeslagen. Met de opkomst van de smartphone wordt er door telecomaanbieders al driftig geprobeerd om in samenwerking met verzekeraars het rijgedrag van de automobilist vast te leggen. In 2013 was Vodafone de eerste die op deze manier het rijgedrag van hun klanten ging volgen, uiteraard met toestemming van de automobilist.

Een privacygevoelige business
Hoewel een lage premie op je autoverzekering natuurlijk prettig is zijn er keerzijden aan de medaille. Als je je rijgedrag door middel van je mobiele telefoon laat registreren weet de verzekeraar precies waar jij je bevind, hoe hard je rijdt en hoe (on)voorzichtig je door de bochten gaat. Kortom, op deze manier is je privacy alles, behalve beschermd. Toch is dat voor Vodafone en haar partners geen reden om niet verder te gaan met het ontwikkelen van de apps die het weggedrag van automobilisten in kaart gaan brengen. Volgens de initiatiefnemers zijn jongeren tegenwoordig sowieso al scheutig met het delen van informatie via sociale media. Een app die hun rijgedrag registreert zullen veel jongeren dus niet als een probleem ervaren.

Laat je rijgedrag de hoogte van je premie bepalen
Recensie
Related Posts
Lees vorig bericht:
Elektrisch Autorijden de toekomst?

Elektrisch autorijden is niet de toekomst, het is het heden! Op dit moment (2014) rijden er zo'n 31.000 elektrisch aangedreven...

Sluiten