Verzekeraars ontdekken Twitter, Facebook en Google+

Verzekeraars ontdekken Twitter, Facebook en Google+

Verzekeraars ontdekken Twitter, Facebook en Google+Traditionele ondernemingen zijn soms wat huiverig om nieuwe mogelijkheden uit te proberen. Dat geldt ook voor veel verzekeraars, vaak ondernemingen die al tientallen jaren geleden zijn opgericht. Dat dit voor een bedrijf niet altijd handig is kan elke communicatiespecialist je vertellen. Vooral om jongeren te bereiken zullen verzekeraars nog meer moeten gaan werken met de mogelijkheden die social media zoals Twitter, Google+ en Facebook te bieden hebben op het gebied van klantencontact en naamsbekendheid.

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer verzekeringen online worden afgesloten (voor schadeverzekeringen is dit percentage 48 procent!), en verzekeraars die niet voldoende investeren in deze relatief nieuwe methoden dreigen de boot te missen. Jongeren weten uiteraard prima wat de nieuwste technologische mogelijkheden inhouden, dus voor hen is dit geen nieuws. Wat voor jongeren op zoek naar een online af te sluiten verzekering wel interessant is om te weten is welke verzekeraar het beste van social media gebruik maakt en waar je dus het eenvoudigst online terecht kan.

Aegon is de beste op social media

Uiteraard kan er op elke vraag een antwoord gevonden worden, en dat is dus ook gedaan met de vraag welke verzekeraar het best scoort in online dienstverlening en de mate van activiteit online. Uit dit onderzoek (uitgevoerd door ITDS Business Consultants) komt naar voren dat Aegon de mogelijkheden op dit gebied het best onderkent. De solide, duidelijke manier waarop Aegon zijn activiteiten op sociale media vormgeeft levert deze verzekeraar de beste score op in het onderzoek. Ook de in Nederland bekende Franse verzekeraar Axa scoort hoog, met name dankzij een grote fanbase waar de verzekeringsmaatschappij over beschikt. Op een tweede plaats, tussen Aegon en Axa bevindt zich een Spaanse maatschappij (Mapfre) de Spanjaarden vallen vooral op door de hoeveelheid (nieuws)berichten die gedeeld wordt.

De klant verandert

Dat een online communicatiestrategie voor verzekeraars een pure noodzaak wordt begint inmiddels bij de meeste ondernemingen wel door te dringen. De traditionele verzekeraars krijgen namelijk steeds meer te maken met jonge moderne concurrenten die ook verzekeringen aan gaan bieden en daarbij inspelen op de veranderende wensen van de klant. Om dit tegen te gaan moeten stappen ondernomen worden, en op dit moment lijkt Aegon dit dus het best begrepen te hebben. Een verzekering afsluiten gebeurt namelijk al lang niet meer via een één-op-één-gesprek met de klant. Hiervoor in de plaats zijn vergelijkingssites en ervaringen van andere klanten gekomen. De klant is dus een stuk beter geïnformeerd dan vroeger het geval was.

Verzekeraars ontdekken Twitter, Facebook en Google+
Recensie
Related Posts
Lees vorig bericht:
Motor importeren vanuit het buitenland

Steeds meer jongeren zijn niet alleen in het bezit van een autorijbewijs, ook een motorrijbewijs komt onder jongeren steeds meer...

Sluiten